Rezultate evaluare program educational

Publicat pe Publicat în Proiectul Sanatatea copiilor

"Abilitati extinse in managementul problemelor de nutritie si dezvoltare a sugarului si copilului mic  de catre echipa de asistenta primara"

Rezultate evaluare program educational

a.   Cunostinte

Raspunsurile furnizate de participanti la chestionarul  de evaluare a cunostintelor la distanta (pre-test 2014 vs post-test 2013) a demonstrat o foarte buna persistenta a notiunilor dobandite in urma cu un an: 79,89% raspunsuri corecte in 2014 fata de o medie de 83% in 2013. Interesanta este si diferenta dintre pre-testul participantilor instruiti in 2013 vs pre-testul participantilor noi (ne- expusi la cursul din 2013): 79,89% raspunsuri corecte la instruitii din 2013  vs  40.5% raspunsuri corecte la participantii noi. 

 

b.   Atitudini

Povestile de succes arata o schimbare in atitudinea cadrelor medicale din asistenta primara si internalizarea mesajelor educationale primite.

 

Povesti de succes

 

· (Varvor) – mama cu ragade voia sa renunte la alaptat imediat dupa venirea de la maternitate si prin  corectarea tehnicii de alaptare, a ajuns cu alaptarea la 9 luni  (in perzent)

· (Bucovat) – caz de 7 luni  la care graficul de crestere a aratat stagnarea cresterii in greutate/ varsta; s-a aplicat chestionarul pt alimentatie complementara  si s-au identificat greselile ( cantitati  si varietate insuficienta) – s-au tramsmis mesajele cheie pt Dieta Minim Acceptabila coform  instrumentului

· (Craiova) – reusita de relactare – mama a facut febra la 1 sapt dupa nastere si ginecologul  a recomandat  ablactare – lactatia era absenta de 2 zile la vizita MF  – prin mesajele privind  lactatia si relactarea s-a reluat alaptarea si este continuata in prezent  ( la 9 luni)

· (Sadova)  – Potentarea echipei ( completare/ exersare roluri)- avantaj al stilului de curs

· (Sadova) – a insistat si a convins mamele ca nu trebuie folosit lapte de vaca la sugari

· (Craiova) – “am devenit mai insistenta cu alaptarea ; am observant puterea exemplului “ mama  care alapteaza si evolueaza f bine”

· (Stoilesti ) – graficele sunt de mare ajutor ;  11 mame de sugari au primit informatie scrisa  despre alimentatie  si au relatat ca informatia a fost  ceruta si de vecini

· (Scundu) – caz  venit din maternitate cu contraindicatie de alaptare “ pentru ca nu are mameloane” , s-au aplicat tehnicile dobandite la curs si s-a reusit  o alaptare sustinuta si adecvata;  adoptarea consecventa a  unei conduite unitare la cabinet de non- prescriere a retetelor de lapte praf

· (Galicea ) – schimbare de comportament de alaptare mame – disponibilitate alaptare mame, observarea tehnicii – corectare schimbarea perceptei privind lipsa laptelui; utilizarea graficelor de crestere la 10 copii, introducerea consilierii pentru alaptare inca de la vizitele prenatale, percepti unei mai bune legaturi cu comunitatea in urma sesiunilor de instruire a mamelor in grup

c.   Abilitati

Exercitiile de grup efectuate pe studii de caz au demonstrat  o buna abilitate a participantilor de a pune in practica notiunile si tehnicile dobandite la curs cu un an in urma, respectiv:

  • Capacitate de orientare rapida si incadrare corecta a problemelor de nutritie si crestere
  • Selectare optima si utilizare corecta si rapida a instrumentelor  necesare documentarii si rezolvarii cazului
  • Capacitatatea de a integra rationamentului clinic toate aspectele relevante (inclusiv psiho-sociale) si de a diferentia corect problemele de crestere si dezvoltare reale fata de cele aparente
  • Capacitatea de a selecta si formula cele mai adecvate mesaje si de a gestiona procesul de consiliere pentru schimbarea de comportamente in problemele de nutritie, crestere si dezvoltare care apar la copilul de 0-5 ani

 

d.   Aplicabilitate

Dezbaterile au relevat cele mai importante beneficii pentru practica percepute de participant in implementarea recomandarilor si metodelor deprinse la curs, dar si dificultatile resimtite in utilizarea instrumentelor oferite spre pilotare in cadrul pachetului de curs:

  • Utilizand instrumentele se evita omisiuni importante (functioneaza ca o “lista de verificare”)
  • “Utilizarea graficelor permite depistarea unor tendinte si anomalii in crestere si dezvoltare pe care altfel nu le-am observa”
  • “Faciliteaza intelegerea de catre parinti a situatiei nutritionale a copilului ( m.a la cei cu exces ponderal) cu succes chiar si atunci cand parintii au alte surse de (dez)informare”
  • “Avantaj jurnal: mama urmareste evolutia copilului si, datorita sfaturilor continute, este util si cand copiii se imbolnavesc”
  • “Necesara implementarea pe scara larga si sustinuta prin Contractul Cadru (in sistemul de asigurar de sanatate)”