"Abilitati extinse in managementul problemelor de nutritie si dezvoltare a sugarului si copilului mic de catre echipa de asistenta primara"
Rezultate evaluare program educational
a. Cunostinte
Raspunsurile furnizate de participanti la chestionarul de evaluare a cunostintelor la distanta (pre-test 2014 vs post-test 2013) a demonstrat o foarte buna persistenta a notiunilor dobandite in urma cu un an: 79,89% raspunsuri corecte in 2014 fata de o medie de 83% in 2013. Interesanta este si diferenta dintre pre-testul participantilor instruiti in 2013 vs pre-testul participantilor noi (ne- expusi la cursul din 2013): 79,89% raspunsuri corecte la instruitii din 2013 vs 40.5% raspunsuri corecte la participantii noi. |
b. Atitudini
Povestile de succes arata o schimbare in atitudinea cadrelor medicale din asistenta primara si internalizarea mesajelor educationale primite. |
Povesti de succes
· (Varvor) – mama cu ragade voia sa renunte la alaptat imediat dupa venirea de la maternitate si prin corectarea tehnicii de alaptare, a ajuns cu alaptarea la 9 luni (in perzent)
· (Bucovat) – caz de 7 luni la care graficul de crestere a aratat stagnarea cresterii in greutate/ varsta; s-a aplicat chestionarul pt alimentatie complementara si s-au identificat greselile ( cantitati si varietate insuficienta) – s-au tramsmis mesajele cheie pt Dieta Minim Acceptabila coform instrumentului
· (Craiova) – reusita de relactare – mama a facut febra la 1 sapt dupa nastere si ginecologul a recomandat ablactare – lactatia era absenta de 2 zile la vizita MF – prin mesajele privind lactatia si relactarea s-a reluat alaptarea si este continuata in prezent ( la 9 luni)
· (Sadova) – Potentarea echipei ( completare/ exersare roluri)- avantaj al stilului de curs
· (Sadova) – a insistat si a convins mamele ca nu trebuie folosit lapte de vaca la sugari
· (Craiova) – “am devenit mai insistenta cu alaptarea ; am observant puterea exemplului “ mama care alapteaza si evolueaza f bine”
· (Stoilesti ) – graficele sunt de mare ajutor ; 11 mame de sugari au primit informatie scrisa despre alimentatie si au relatat ca informatia a fost ceruta si de vecini
· (Scundu) – caz venit din maternitate cu contraindicatie de alaptare “ pentru ca nu are mameloane” , s-au aplicat tehnicile dobandite la curs si s-a reusit o alaptare sustinuta si adecvata; adoptarea consecventa a unei conduite unitare la cabinet de non- prescriere a retetelor de lapte praf
· (Galicea ) – schimbare de comportament de alaptare mame – disponibilitate alaptare mame, observarea tehnicii – corectare schimbarea perceptei privind lipsa laptelui; utilizarea graficelor de crestere la 10 copii, introducerea consilierii pentru alaptare inca de la vizitele prenatale, percepti unei mai bune legaturi cu comunitatea in urma sesiunilor de instruire a mamelor in grup
c. Abilitati
Exercitiile de grup efectuate pe studii de caz au demonstrat o buna abilitate a participantilor de a pune in practica notiunile si tehnicile dobandite la curs cu un an in urma, respectiv:
|
d. Aplicabilitate
Dezbaterile au relevat cele mai importante beneficii pentru practica percepute de participant in implementarea recomandarilor si metodelor deprinse la curs, dar si dificultatile resimtite in utilizarea instrumentelor oferite spre pilotare in cadrul pachetului de curs:
|